img09

Schrijf HIER in voor onze tips & advies

Lees meer

Teambuilding:5 tips voor goed teamwork

27/02/2019

 

1/ Elk team heeft een leider nodig:
Meestal is het duidelijk wie de leider is. Dat kan de manager zijn, de zaakvoerder, … maar soms worden teams samengesteld uit medewerkers van verschillende afdelingen, en in dat geval is er vaak geen formele leider.
Toch is het belangrijk dat er in dergelijke teams ook iemand als teamleider wordt aangeduid. Hij neemt de eindbeslissing of hakt knopen door wanneer alles te lang aansleept.
2/ Elk teamlid moet duidelijk weten wat zijn rol is:
Zonder duidelijke afspraken omtrent wie wat doet en wie welke verantwoordelijkheden heeft, zal het vaak fout lopen. De kans dat men elkaar voor de voeten loopt of dat delen van het werk dubbel worden gedaan is dan groot. De teamleider evalueert best regelmatig de rollen van de teamleden en stuur bij waar nodig.
3/ De teamleden moeten een gezamenlijke focus hebben
Het groepsdoel moet duidelijk zijn voor elk teamlid. Een doel mag zeker niet vaag zijn of voor interpretatie vatbaar. Het moet heel concreet, meetbaar zijn.
Een doel als: een hogere klantentevredenheid behalen is dus geen goed doel. Beter is bijvoorbeeld: het aantal klachten moet met 20% dalen, of 95% van onze klanten moet binnen de afgesproken termijn beleverd worden,...
4/ Het team moet regelmatig en  efficiënt communiceren
Door op regelmatige basis een meeting in te plannen zorg je er voor dat iedereen op de hoogte gehouden wordt. Dit hoeft niet altijd heel lang te duren en kan afwisselend ook via skype of zo. (Maar niet altijd want er gaat vaak veel informatie verloren doordat je niet iedereen voortdurend kan zien.
Dat een goede communicatie van essentieel belang is, weet iedereen, maar echt efficiënt communiceren gebeurt veel te weinig.
Elk teamlid moet zich leren 'afstemmen' op zijn teamleden en leren begrijpen waar de verschillen in communicatiestijl zitten. Zo zal men sneller tot de juiste communicatie komen en zullen er zich veel minder misverstanden en conflicten voordoen.
5/ Het team moet zichzelf regelmatig evalueren
Om de 4 vergaderingen zou elk teamlid een punt van verbetering naar voren moeten brengen. Om deze manier evolueert het team voortdurend en het geeft de teamleider inzicht in steeds terugkerende patronen ,hangende frustraties en nieuwe opportuniteiten of werkwijzen

 

Wist je dat we bij Enjoytoday meeting & events ook teamactiveiten kunnen aanbieden waarbij respect, communicatie,
reflectiemomenten en outdooroefeningen worden afgewisseld. We werken hiervoor samen met het inhouse bedrijfPrana training & coaching die hierin sinds 22 jaar actief is in deze materie. lees meer