img09

Schrijf HIER in voor onze tips & advies

Lees meer

Goed slapen overkomt je niet, je hebt er zelf invloed op.Tip 3

18/04/2019

Goed slapen overkomt je niet, je hebt er zelf invloed op.

Tip 3

De komende maanden vertellen we je wat je allemaal kan doen om  van een lange en vooral ongestoorde slaap te genieten.
Want er is een  relatie tussen slapen, voeding ,beweging, stress, je immuunsysteem & je hersenen.

“Tips rond  bezigheden en gewoontes voor het slapengaan ” 
Het is goed mogelijk dat je bepaalde gewoontes hebt die het slapen bemoeilijken. Het gaat om activiteiten die logischerwijs voor meer stress zorgen, maar ook om activiteiten waarvan je waarschijnlijk denkt dat ze slaapbevorderend zijn:

  • Werken.Wie vlak voor het naar bed gaan nog e-mails gaat checken  of op andere manieren aan het werk is, brengt zichzelf in een te gespannen toestand.Je kan beter een uur voor het slapengaan alle vormen van werk laten liggen.
  • Sporten.Intenstief sporten tot 3 uur voor het slapengaan is sterk af te raden. Minder zware vormen van lichaamsbeweging zoals wandelen, kunnen juist slaap bevorderend werken.
  • Spannende televisieprogramma's kijken of spannende boeken lezen. Alles waarvan je hartslag omhoog gaat, helpt niet bij het inslapen.Misschien krijg je er zelfs een nare droom van.
  • Intensieve gesprekken voeren. Het bespreken van gewichtige zaken, discussies voeren of ruziën veroorzaakt stress.Door hier 'savonds mee bezig te zijn, zal je waarschijnlijk in bed blijven piekeren.

    Maar wat zijn nu wel goed ontspannende bezigheden?
  • Een warm bad of douche nemen
  • Een ontspannend boek lezen (geen thrillers en horrorverhalen)
  • Muziek beluisteren:vooral rustige,ontspannende melodieën
  • Massages, vooral rug- en nekmassage is een goede manier om de spanning te verminderen
  • Een stukje wandelen
  • Tv kijken naar rustige programma's
  • Ontspanningsoefeningen doen. 

Voor een eerste ondersteuning verwijzen we naar de APP van  Enjoytoday (tab more). Hier kan je een introductie vinden om je op weg te helpen beter en gezonder te slapen. Er staan verschillende slaapoefeningen op deze app. Voor wie nog grondiger wil werken verwijzen we naar de Online Selfcoaching academy. Lees meer