img09

Schrijf HIER in voor onze tips & advies

Lees meer

5 tips voor een betere samenwerking met je collega's

23/05/2019

1/ Oordeel niet

Je oordeel zegt vaak meer over jezelf dan over de ander. We hebben allemaal bepaalde overtuigingen die ons met de paplepel zijn meegegeven. We staan er niet bij stil dat onze overtuigingen niets meer zijn dan alleen maar overtuigingen. Niets is goed of fout, het is gewoon anders. Tracht je collega's eens op een onbevooroordeelde manier te bekijken. Aanvaard dat ze anders zijn dan jij, dat ze misschien meer gesloten zijn, of juist heel graag praten, dat ze meegaan met de mode of juist helemaal geen interesse hebben in mode, dat ze vegetariër zijn of juist heel erg gek op vlees, ... er zijn zoveel verschillen als er mensen zijn. Aanvaard die verschillen, samen zijn we complementair. Je zal merken dat wanneer je oefent in het aanvaarden van de verschillen, dat het leven plots veel aangenamer en gemakkelijker wordt en dat je veel gelukkiger zal zijn in je eigen leven."

2/ Geniet van de verschillen, maar focus op overeenkomsten

Onze verschillen vormen de rijkdom van een team. Mocht iedereen hetzelfde zijn, de wereld zou heel eentonig en eenzijdig zijn. Dankzij de verschillen ontstaan nieuwe ideeën, nieuwe toepassingen, nieuwe uitdagingen, ... Geniet van die rijkdom in plaats van je er aan te ergeren, maar focus je niet op de verschillen. Focus je wel op de gelijkenissen, want ook die zijn er altijd wel aanwezig. Je zal verbaasd zijn hoeveel jij en je collega's wel gemeenschappelijk hebben!"

3/ Leer de mens achter je collega's kennen

Door met je collega's over diverse onderwerpen te praten, interesse te tonen in hun hobbies, hun job, hun kinderen, … leer je elkaar beter kennen. Door elkaar beter te leren kennen zal de drempel lager zijn om eens je hart te luchten of om hulp te vragen, of gewoon begrip te hebben voor elkaar op momenten dat het wat moeilijker is."

4/ Focus op het positieve

Zelfs als je bij iemand een minder goed gevoel hebt, of niet weet wat jullie gemeenschappelijk hebben, focus je dan toch eens op het positieve. Wat doet die persoon goed, waar is die behulpzaam, wat zijn zijn/haar talenten, … Focus ook inconversaties op de bijdrage die iemand levert, niet op de tekortkomingen."

5/ Neem zelf initiatief

Vaak hebben we de neiging om te wachten tot de ander het initiatief neemt om een gesprek aan te gaan of om een excuus aan te bieden, … Jammer, want wanneer iedereen op iedereen wacht, dan gebeurt er niets. Zet je trots op zei en ga het gesprek aan, of zeg een sorry, of geef je fouten toe. Wanneer je dit een tijdje volhoudt zal je merken dat ook de naderen dit sneller naar jou toe zullen doen. Geef hen wel even de tijd. Het gebeurt niet altijd meteen, maar als je dat even volhoudt zal je merken dat ook je collega's gemakkelijk de eerste stap zullen durven zetten."
 

Enjoytoday meeting & events helpt je verder als team om een goede samenwerking te garanderen. Wij maken hiervoor gebruik van het work & play principe met professionele trainers van Prana training & coaching .

Meer info of een offerte? klik hier